Nieuws

Nieuwe aanwinsten: Natasja Kensmil en Milan Gies

Het museum heeft vier hedendaagse kunstwerken aangekocht: het portret ‘Clara Abba’ van Natasja Kensmil en drie foto’s uit de serie ‘Composition’ van Milan Gies. Hiermee voegen we nieuwe perspectieven toe aan onze vaste collectie. De kunstwerken waren begin 2022 te zien in onze tentoonstelling ‘RAUW’. Epco Runia, hoofd Collectie & Educatie van Museum Het Rembrandthuis: ‘Wat wij bijzonder vinden aan deze aanwinsten is dat ze je met een nieuwe blik naar Rembrandt laten kijken. Natasja Kensmil neemt de rijke vrouwen die we zo goed kennen van zeventiende-eeuwse portretten als onderwerp, maar toont een kant van hen die bij Rembrandt onzichtbaar blijft. De ontroerende foto’s die Milan Gies maakte van dakloze mannen, maken je bewust van de fysieke sporen die het leven op straat achterlaten. Zo wordt het leven van de ‘straatfiguren’ op Rembrandts etsen ook beter invoelbaar. Met hun hedendaagse blik werpen Kensmil en Gies nieuw licht op Rembrandt en zijn tijd; niet door directe navolging, maar doordat ze zich bezighouden met vergelijkbare thema’s. Daar is het ons om te doen in Museum Het Rembrandthuis.’

Het schilderij Clara Abba is onderdeel van Natasja Kensmils (1973) serie Monument der regentessen. Ze doorbreekt hier het gepolijste imago van regentessen uit de zeventiende eeuw. Enerzijds is Kensmil gefascineerd door deze vrouwen die aanzien hadden in de door mannen gedomineerde maatschappij en zich bezighielden met liefdadigheid. Anderzijds wijst de kunstenaars ons op de schaduwzijde. Regentessen lieten zich portretteren met een extra witte huid en stimuleerden hiermee witheid als schoonheidsideaal. Ook vraagt Kensmil zich af: ‘In hoeverre waren deze vrouwen zich ervan bewust dat het kapitaal dat ze voor hun barmhartigheid gebruikten deels afkomstig was uit overzeese koloniën?’ De titel van het schilderij, Clara Abba, is een verwijzing naar de regentes die verbonden was aan het leprozenhuis in de Jodenbreestraat. Het schilderij zelf is een archetype, opgebouwd uit elementen van verschillende regentessenportretten uit de zeventiende eeuw. Alle mannen in de fotoserie Composition (2021) van Milan Gies (1977) kunnen om uiteenlopende redenen niet goed meekomen in onze prestatiemaatschappij. Ze zijn thuisloos geworden, in sommige gevallen ook verslaafd of ziek. Gies is met name gefascineerd door ‘het verhalende lichaam’. Het gaat hem om de sporen die traumatische ervaringen, pijn en mentale problemen achterlaten. Centraal staat de vraag: ‘Kun je innerlijke strijd en fysieke pijn herkennen in een blik of de manier waarop iemand beweegt?’ Gies fotografeert deze mannen, die grotendeels onzichtbaar zijn in onze samenleving, al jaren.

 

MILOU HALBESMA NIEUWE DIRECTEUR MUSEUM HET REMBRANDTHUIS

Op maandag 11 april 2022 is bekend gemaakt dat Milou Halbesma per 1 juni 2022 directeur van Museum Het Rembrandthuis in Amsterdam wordt. Milou Halbesma (1967) studeerde Frans en Kunstgeschiedenis aan de Grenoble University, waarna ze een Master Economie (VU Amsterdam) behaalde. Ook volgde ze het Getty Leadership Program in Los Angeles. Halbesma bekleedde diverse directeurs- en managementfuncties bij onder andere het Centraal Museum in Utrecht, de Turing Foundation en de VandenEnde Foundation. Van 2013 tot 2020 was ze Directeur Publiekszaken van het Van Gogh Museum, waar ze verantwoordelijk was voor de bezoekers, de inkomsten en de reputatie van het museum. Daarnaast deed zij ruime bestuurlijke ervaring op als bestuurslid van het Zaans Museum en als bestuurslid — en later voorzitter — van de Stichting Van Gogh Europa. Momenteel is zij lid van de Raad van Toezicht van de Hortus Botanicus in Amsterdam. Halbesma hecht groot belang aan talent en diversiteit, en kent als geen ander de voortdurende zoektocht naar de juiste balans tussen kunst en ondernemerschap. Ze woont in Amsterdam en is moeder van twee dochters.

Milou Halbesma: ‘Museum Het Rembrandthuis is dé plek om Rembrandt persoonlijk te ontmoeten en de kunstenaar en zijn werk beter te begrijpen. Ik vind het een grote eer om na jarenlang voor Van Gogh te hebben gewerkt nu voor Rembrandt te mogen werken, twee van de grootste Nederlandse kunstenaars aller tijden. Museum Het Rembrandthuis gaat een enerverende tijd tegemoet, beginnend met de verbouwing eind 2022; ik kan me geen mooier moment voorstellen om te starten en op alle fronten bij te dragen aan de toekomstvisie van het museum.’

 

STARTDATUM VERBOUWING MUSEUM: NAJAAR 2022

Spannend nieuws voor het museum: er is een startdatum bekend voor de verbouwing! In november 2022 zal Museum Het Rembrandthuis voor drie maanden sluiten om onze plannen voor een toegankelijker, completer, meerstemmig en duurzamer museum werkelijkheid te maken. Wat gaan we precies doen? Er worden vijf nieuwe ruimtes toegevoegd, die zullen zorgen dat bezoekers het verhaal van Rembrandt intenser zullen beleven. Ook brengen we de populaire workshops etsen en verfbereiding terug in een speciaal hiervoor ingerichte ruimte, creëren we zowel een proloog- als epiloogruimte waar het verhaal van Rembrandts faillissement en de geschiedenis van het huis wordt verteld, en komt er een derde tentoonstellingszaal bij. Daarbij willen we een vernieuwde, meerstemmige multimediatour in twaalf talen ontwikkelen, die de bezoeker nog meer inzichten biedt in Rembrandt en zijn tijd. Meer informatie over ons zogeheten Meesterplan en hoe jij het museum kunt steunen, vind je hier: https://archief.rembrandthuis.nl/nl/steun/

 

Recent ontdekt portret Jan Lievens maakt debuut in Museum Het Rembrandthuis

Een nieuw ontdekt portret van Rembrandts vriend en collega-kunstenaar Jan Lievens (1607-1674) maakt zijn debuut in Museum Het Rembrandthuis. Portret van een man met een gouden ketting (c. 1637/8) is het enige bekende geschilderde portret van Lievens uit zijn Antwerpse periode. Het schilderij, een bruikleen van David en Michelle Berrong-Bader, is te zien in de Sael, de voormalige woonkamer van Rembrandt.

Jan Lievens werkte samen met Rembrandt in Leiden, totdat hij in 1632 naar Engeland vertrok en in 1634 doorreisde naar Antwerpen. Lievens was een geprezen en veelgevraagd portretschilder. Er waren al enkele mooie portretten uit zijn Antwerpse periode bekend, maar dit betrof tot nu toe alleen tekeningen. Met dit voorheen onbekende portret, dat pas vorig jaar ontdekt is op een veiling, hebben we nu voor het eerst een indrukwekkend afgewerkt portretschilderij uit deze jaren. Het combineert opvallende elementen uit zijn vroege jaren waarin hij samen met Rembrandt in Leiden werkte: kracht, textuur en intens onderzoek van het gezicht, met de vloeiende effecten van zijn tijd bij Anthony van Dyck in Antwerpen. Hoewel we nog niet weten wie de man op het schilderij is, getuigt zijn gouden ketting van een aanzienlijke status. De kraag en de puntbaard met opstaande snor sluiten nauw aan bij de Antwerpse mode van circa 1637, zoals te zien is in Lievens’ getekende portret van Jan Davidsz. de Heem. De Amsterdamse mode van die tijd was duidelijk anders, met een grote nadruk op kanten kragen met geschulpte randen.

 

Museum Het Rembrandthuis ontvangt half miljoen euro dankzij deelnemers VriendenLoterij

Welkome bijdrage voor noodzakelijke verbouwing museum!

Bijzonder nieuws voor Museum Het Rembrandthuis in Amsterdam. Vandaag werd Lidewij de Koekkoek, directeur van het museum, tijdens een uitzending van Koffietijd door Loretta Schrijver verrast met een cheque van 500.000 euro van de VriendenLoterij. Een welkome bijdrage voor het museum na een zware coronaperiode. De bijdrage wordt gebruikt voor de vernieuwing van de presentatie en uitbreiding van het museum, gevat in een Meesterplan. In totaal kon de VriendenLoterij dankzij haar deelnemers over 2021 met een bedrag van bijna 134 miljoen euro bijdragen aan behoud van cultureel erfgoed en het welzijn van mensen.

“Museum Het Rembrandthuis, het oude woonhuis en atelier van Rembrandt, brengt het verhaal van Rembrandt op een bijzondere manier tot leven. Na een zware coronaperiode door de langdurige lockdowns en het ontbreken van internationale bezoekers, heeft het museum haar deuren inmiddels gelukkig weer mogen openen en kan het publiek weer van deze bijzondere plek genieten. We zijn trots dat wij het museum dankzij onze deelnemers kunnen steunen met een bijdrage van 500.000 euro, zodat een bezoek aan het voormalige woonhuis en atelier van deze grote kunstenaar toegankelijker, rijker en interessanter wordt voor het publiek.” aldus Dorine Manson, managing director van de VriendenLoterij.

Lidewij de Koekkoek, directeur van Museum Het Rembrandthuis, is aangenaam verrast: “Wat een geweldig nieuws en wat een royale bijdrage. We kunnen nu onze droom van een verbouwing in het najaar verwezenlijken. Op naar een uitgebreider, toegankelijker, meerstemmiger en duurzamer museum voor iedereen. Ik dank alle deelnemers en medewerkers van de VriendenLoterij én mijn fantastische team van Museum Het Rembrandthuis! Samen kunnen we Rembrandts huis behouden voor toekomstige generaties.”

Bijna 134 miljoen euro voor cultuur en welzijn
De VriendenLoterij viert wat het leven mooi maakt: onze verbondenheid met anderen en met onze kunst en cultuur. Dankzij de 1,1 miljoen deelnemers kon de VriendenLoterij over 2021 opgeteld een bedrag van bijna € 134 miljoen schenken aan 57 culturele partners en bijna 3500 goede doelen, clubs en verenigingen.

 

Lidewij de Koekkoek nieuwe directeur Frans Hals Museum

Wij feliciteren Lidewij de Koekkoek met de benoeming tot algemeen directeur van het Frans Hals Museum. Met ingang van 1 maart 2022 zal zij de huidige directeur Ann Demeester opvolgen.

Lidewij de Koekkoek is sinds 2016 directeur-bestuurder van Museum Het Rembrandthuis. Ze zette een nieuwe artistiek-inhoudelijke koers uit, met de focus op Rembrandt als mens en maker. Een belangrijke pijler van haar leiderschap was het incorporeren van meer diversiteit, inclusie en meerstemmigheid, zowel op projectbasis als in samenwerkingen met onder andere Musea Bekennen Kleur en de deelname aan het internationale programma OFBYFOR ALL. Onder haar leiding is in 2018 ook het entreegebied van het museum vernieuwd, zijn diverse museale ruimtes toegevoegd aan het museum en zijn de kantoren verhuisd naar het naastgelegen ’Uylenburgh’-pand. Daarnaast is de planontwikkeling voor een grote vernieuwing en uitbreiding van het museumcomplex afgerond.

Lidewij de Koekkoek: ‘Na ruim vijf enerverende jaren bij Museum Het Rembrandthuis, met grote successen als het Rembrandtjaar 2019 en stevige uitdagingen als de coronacrisis, is dit een mooie nieuwe stap. Museum Het Rembrandthuis en diens medewerkers zullen echter altijd een bijzondere plek in mijn hart behouden. Ik zal het missen om door Rembrandts atelier en woonhuis te lopen en te zien wat een indruk het monumentale pand en de gevarieerde tentoonstellingen maken op bezoekers. Museum Het Rembrandthuis is een artistiek bedevaartsoord voor zowel Amsterdammers, als voor een breder nationaal en internationaal publiek. Ik verlaat het museum dan ook met het volste vertrouwen in een positieve toekomst met nieuw, inspirerend leiderschap.’

Lees het volledige persbericht hier.

 

360 Experience

Voor sommige mensen is het moeilijk om Rembrandts monumentale huis aan de Jodenbreestraat in Amsterdam te bezoeken. Of het nu door de coronapandemie komt, door de afstanden wereldwijd, of door fysieke of economische beperkingen. Museum Het Rembrandthuis maakt een bezoek aan het museum nu voor iedereen mogelijk door een virtuele 360-graden experience. In ultra scherpe beeldkwaliteit word je persoonlijk rondgeleid door de kamers van Rembrandts historische huis en leer je de kunstenaar beter kennen. Op de stoep voor het museum word je welkom geheten door een rondleider naar keuze. Volwassenen krijgen een persoonlijke rondleiding door Lidewij de Koekkoek, directeur van Museum Het Rembrandthuis. Speciaal voor jongeren is er een rondleiding door educator Julia Alvares.

Zij laten je Rembrandts huis zien en vertellen je over het persoonlijke leven van Rembrandt, zijn familie, zijn opdrachtgevers en zijn leerlingen. Vervolgens kun je zelf op interactieve elementen klikken en nog meer ontdekken. In de etskamer bekijk je een demonstratie over hoe Rembrandt zijn etsen maakte. In het atelier van Rembrandt leer je hoe de kunstenaar zijn eigen verf bereidde. Wie liever wat kunstwerken van dichtbij bekijkt, kan terecht in het prentenkabinet.

Klik hier om een kijkje te nemen onze 360 Experience

 

Wandel met Rembrandt door Amsterdam

Heb je altijd al willen weten wat Rembrandts favoriete plekken in Amsterdam waren? Nu kun je letterlijk in zijn voetsporen treden. Samen met Mastercard hebben we een virtuele wandeling ontwikkeld, waarin je samen met Rembrandt de stad kunt verkennen. Ontdek waar Rembrandt de rariteiten voor zijn kunstcaemer kocht, waar zijn opdrachtgevers woonden, waar het schildersgilde van Amsterdam zat en waar Rembrandt is begraven.

Voor deze gratis virtuele wandeling heb je niks nodig, behalve een smartphone (en wellicht een paar comfortabele schoenen…). Je kunt de wandeling bekijken vanuit huis, of de route al lopend door Amsterdam volgen. Bezoek wandelenmetrembrandt.nl en ga erop uit met Rembrandt!

 

Hansken documentaire op Vimeo

Heb je onze tentoonstelling over de olifant Hansken gemist? We hebben een Engelstalige documentaire gemaakt over haar wonderlijke verhaal, waarin we je meenemen op een rondleiding door de tentoonstelling. Deze exclusieve film van 15 minuten is te zien voor slechts 4,99 euro/4,99 dollar op Vimeo. Duik de zeventiende eeuw in en steun meteen ons museum! Bekijk hem hier: https://vimeo.com/ondemand/hansken

 

Gerestaureerd: schilderij Ferdinand Bol

Het schilderij Elisa weigert de geschenken van Naäman uit 1661 is onlangs helemaal opgeknapt door restauratoren, in samenwerking met een team van experts. Nu is het weer in alle pracht te zien in Museum Het Rembrandthuis. Dat is goed nieuws, want het is een belangrijk kunstwerk voor het museum. Het is namelijk geschilderd door een van de succesvolste leerlingen van Rembrandt: Ferdinand Bol. Hij maakte het schilderij voor het Leprozenhuis, dat in de Jodenbreestraat stond. Het schilderij geeft dan ook een verhaal uit de Bijbel weer dat gaat over lepra, oftewel melaatsheid.

Het schilderij had in 1945 voor het laatst een uitvoerige behandeling ondergaan. Inmiddels vertoonde het doek enkele scheurtjes en krulde de verf op meerdere plekken op. Om te voorkomen dat de verf daar zou loslaten, moest ze worden platgelegd en vastgezet. Daarnaast waren de vernislaag vervuild en oude overschilderingen verkleurd. Deze moesten nodig verwijderd en vervangen worden. Hierbij kwamen ook oorspronkelijke wijzigingen van Ferdinand Bol zelf aan het licht. Meer weten? Bezoek dan nu deze pagina.

De restauratie van dit schilderij is mogelijk gemaakt met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Restauratiefonds) en de BROERE CHARITABLE FOUNDATION.

 

Rembrandt eindelijk weer op zijn ‘gemak’

We hebben een nieuwe ruimte ingericht in Museum Het Rembrandthuis: de binnenplaats. Meteen bij binnenkomst in het museum krijg je een idee hoe deze plek eruit moet hebben gezien in Rembrandts tijd. De blikvanger is het gemak (ook bekend als ‘secreet’ of ‘schijthuis’), de plek die we tegenwoordig het toilet noemen.

Niet iedereen had een eigen gemak tot zijn beschikking. Men kon zijn behoefte doen op speciaal daarvoor bestemde potten. En in de stad bevonden zich diverse openbare toiletten. Rembrandt had wel een eigen secreet, op de binnenplaats van zijn huis. Dat weten we, omdat daar in de winter van 1996 een oude beerput werd ontdekt in de grond. Beerputten vingen – behalve uitwerpselen – ook huisafval op dat via een gemak werd weggegooid. Om die reden bevatten ze vaak waardevolle informatie over vroegere bewoning. Toen archeologen in 1997 de beerput van Rembrandts woonhuis leeghaalden vonden zij diverse gebruiksvoorwerpen uit de periode waarin Rembrandt in het huis woonde en werkte. Daaronder waren ook twee potten, die Rembrandt heeft gebruikt in zijn schildersatelier. Nieuw materiaal-technisch onderzoek naar de restanten aan de binnenzijde van de potten heeft dat in 2019 bevestigd. Deze twee potten zijn sindsdien in Rembrandts atelier te zien.

De binnenplaats is ingericht in samenwerking met bouwhistorici, waarbij een nieuw gemak prijkt op de plek waar deze zich vroeger moet hebben bevonden: recht boven de beerput. Ook zie je op de binnenplaats objecten die verband houden met het huishoudelijke werk dat zich op zo’n binnenplaats afspeelde: een regenton, emmers, een bezem en een ganzenmand. Deze herinrichting is mogelijk gemaakt door steun van de Vereniging Vrienden van het Rembrandthuis.

 

Schenking: schilderij Ferdinand Bol

Net als zoveel musea en culturele instellingen in Nederland heeft Museum Het Rembrandthuis het zwaar door de coronacrisis. Om die reden heeft Willem Jan Hoogsteder — verzamelaar, kunsthandelaar en voorzitter van de Hoogsteder Museum Stichting — samen met zijn vrouw Karin Hoogsteder besloten om het museum op een bijzondere manier te steunen: met de schenking van een kunstwerk uit hun privécollectie. Het schilderij Herderin in een landschap uit ca. 1641 is gemaakt door Ferdinand Bol, een van Rembrandts beroemdste leerlingen. Het werk is vanaf de heropening van het museum te zien in de Sael, de woon- en slaapkamer van Rembrandt, in Museum Het Rembrandthuis. In hetzelfde pand heeft Ferdinand Bol in de zeventiende eeuw les gehad van Rembrandt.

Het schilderij van Ferdinand Bol toont een pastorale scène die zich afspeelt in het fictieve land Arcadië. Dit droomland vol herders en herderinnen werd al door de antieke dichters bezongen. In de vroege jaren 1640 was de arcadische thematiek zeer in trek, mede dankzij opvoeringen van pastorale toneelstukken. Onduidelijk is of dit schilderij verband houdt met een specifiek toneelstuk. Wie de vrouw in het schilderij voorstelt, is ook onbekend. In elk geval lijkt in dit schilderij sprake te zijn van een algemene boodschap: het droomland is hier afgezet tegen het verdorven hofleven, verbeeld door het paleis in de achtergrond.

 

Nieuwe aanwinsten bij Rembrandt thuis

Er is sinds begin 2021 veel nieuws te zien in het oude huis van Rembrandt. Naast de recente schenking van het schilderij van Ferdinand Bol, prijken er ook twee nieuwe aanwinsten van oude meesters aan de wanden.

Een vrolijk gezelschap van Adriaen Brouwer, Kaartspelende boeren in een herberg uit 1624/25, heeft zijn intrek genomen in de voormalige woonkamer. We weten dat Rembrandt kunstwerken van de Vlaamse Brouwer in zijn verzameling had, waaronder ‘een stuckie van speelders’. Of dat dit schilderij is geweest, is onbekend. Het schilderij is een langdurig bruikleen van kunsthandelaar Sander Bijl. Een paar stappen verder, in het Voorhuys (de entreehal) kijkt een zwarte man te paard ons trots aan op het schilderij De doop van de kamerling uit 1630-36 door Rembrandt en zijn assistenten, een bruikleen van verzamelaarsechtpaar George en Ilone Kremer. Onder de bovenste, kleurrijke verflaag die door Rembrandts assistenten is geschilderd, gaat iets heel bijzonders schuil: een schets van Rembrandt zelf.

Noot voor de pers: voor meer informatie, bezoek onze perspagina.